2007:
Tammikuussa Santeri piipahti Pekan, isänsä, kanssa Helsingissä Lentokentällä.
Tai oikeammin rahtiterminaalissa sillä pari Tanskassa jalostuslainassa
ollutta koiruutta palasi kotiin. Normaalistihan emme salli koirien
lentämistä yksin ja ruumassa mutta koska nämä ovat kaikki aikuisia
koiria ja matka on niin vähän aikaa vievä, tuumasimme että otetaan riski
ja päästetään koirat tulemaan ilman saattajaa.
Kun saapuivat tuohon kotipihaan yöllä ja menin auttamaan koiria
bokseineen autosta ulos, Santeri pysähtyi ja kysyi hämmentyneenä " mikä
tuo kamala pauke on, se tulee noista bokseista". Niin tulikin, koirat
heiluttivat vimmatusti häntiään kun kuulivat minun ääneni ja niiden
hännät paukkuivat boksien reunoihin.
Santeri virnisti "ne taitaa tuntea sut eikä niillä selvästikkään oo ikäviä muistoja meilläolostaan kun ovat noin iloisia".
Helmikuussa Timo-eno toi taas vanhempiemme koirat meille hoitoon.
Santeri ei ole kovin ihastunut noihin koiriin tätä nykyä sillä häntä
inhottaa kun niistä lähtee niin kamalasti karvaa koko ajan. Kiusasinkin
häntä tästä "on se vaan kamalaa kun lapsi joka on syntynyt ja kasvanut
kennelissä joutuu olemaan joskus samoissa tiloissa koirien kanssa, hyi
kamala".
Santeri totesi nokkelana "itte oot sanonu että on olemassa koiria ja
sitten on näitä Cotoneita. Cotoneita vastaan mulla ei oo mitään ku ne ei
oo koiria mutta mää en tykkää kun koirista lähtee karvoja ja ne kuolaa
ja haisee. Tai siis ei nuo koirat haise eikä kuolaa mutta koirat yleensä
on sellasia. Cotonit on hyviä ku ne ei oo koiria".
Helmikuussa sain tosi kummallisen paperin
maanmittauslaitokselta...olivat kehitelleet tuolle reilut kaksi vuotta
sitten ostamalleni maa-alueelle rasitetien. Tuota tietä ei ollut
kirjattu rasitteeksi kun maata ostin joten tietenkin laitoin pyynnön
yksityistietoimitusta varten jotta saadaan se tie poistettua tuosta
rasittamasta alueita. Santeri ei käsittänyt tätä juttua ollenkaan enkä
kyllä minäkään, tuntuuhan se oudolta että ilman mitään
ennakkovaroituksia tulee jälkeenpäin rasitteita.
Huhtikuussa sain ensimmäiset Kiinasta maahantuomani akvaariosomisteet
kotiin ja yhdessä Santerin kanssa sitten laittelimme niitä
järjestykseen tuonne yläkerran yhteen huoneeseen. Santeri on tätä nykyä
kovin avulias ja olen erittäin tyytyväinen tästä sillä monikin asia
täällä kotosalla on helpompi tehdä kun on kaksi tekijää. Sitäpaitsi
Santerilla on yllättävän paljon voimaa ja niinpä hänestä on todella
paljon apua kun päätän vaikkapa siirtää huonekaluja.
3.5. Joutsassa oli vanhempainilta tulevien seiskaluokkalaisten
vanhemmille. Minä en ennättänyt lähtemään sinne mutta Santerin isä kävi
paikalla kuuntelmassa mitä asiaa opettajilla oli tulevien
yläkoululaisten vanhemmille.
8.5. Täällä meillä oli sitten tänään maanmittauslaitoksen
toimesta yksityistietoimitus. Se jätettiin silleen ja viisauksissaan
päättivät että tuo tie joka halkaisee maat nyt ihan tosi pahasti ei
aiheuta minun yritykselleni mitään haittaa. Ohoh, tätä en purematta
niele. Santeri ei käsitä asiaa ollenkaan ja minun on kovin vaikea
selittää tätä hänelle koska minustakaan tämä ei ole oikeudenmukaista.
Naapurithan eivät ole missään vaiheessa edes hoitaneet tuota tietä joka
nyt on meillä rasitteena eikä sille aikoinaan perustettu tiekuntakaan
ole toiminut mitenkään koko tänä aikana jonka olemme tässä asuneet.
Lohdutin Santeria että maailma on epäreilu paikka, meidän on vaan
yritettävä kestää sitä tosiasiaa että emme ole naapureiden mielestä
sellaisia ihmisiä joilla olisi oikeus oman maan vapaaseen käyttöön.
Naapureilla on jotain meitä vastaan ja jostain syystä eivät halua
suoraan puhua vaan kieroilevat selän takana. Santeri, jolle avoimuus,
rehellisyys ja totuudenmukaisuus on äärettömän tärkeää, tuhisee ja
puhisee tätä tilannetta vastaan ja minun täytyy vaan yrittää hoitaa
asiaa vähän vaivihkaa ettei hän suotta jatkuvasti harmistu lisää.
28.5. Koululla oli kevätjuhla. Santeri oli mukana näytelmässä
joka pohjautui Aleksis Kiven 7 veljestä-tarinoihin. Tämä oli kohtaus
siitä kun veljekset jäivät sonnilauman saartamiksi kivelle kököttämään.
Santeri näytteli aivan mahdottoman hienosti ja olin aivan tohkeissani
roolisuorituksestaan.
Olin aivan hämilläni kun opettaja jakoi stipendejä ja lausui
"Luonnontieteiden stipendin saa Santeri Kangas". Mitä ? Meidän Santeri ?
Santeri meni ja pokkasi stipendin ja siirtyi seisomaan toisten
stipendiaattien kanssa samaan rivistöön.
Tässä vaiheessa aloin valmistautumaan ottaakseni "ohjat
käsiini"...mehän olimme Santerin kanssa kahdestaan kirjoittaneet runon
johtajaopettajalle esitettäväksi ja tarkoitus oli että Santeri pitäisi
huolen että runo esitetään tässä juhlassa. Olin ihan varma että tuo
yllättäen eteentullut stipendin saaminen hämäisi Santeria niin paljon
ettei hän muistaisi koko runoa. Olin kuitenkin väärässä: kun opettaja
kertoi että oppilaat voivat siirtyä omiin luokkiinsa opettajiensa kanssa
niin Santeri lausui kuuluvalla äänellä , aivan kuten olimme kotona
sopineet:
Saanko pyytää opettajaamme Jouni Lahtea ja muuta yleisöä malttamaan vielä hieman ennen kesälaitumille kirmaamista. Tässä
vaiheessa toiset Santerin luokkalaiset nousivat paikoiltaan ja
siirtyivät salin etuosaan rivistöön seisomaan ja aloittivat vuorottain
edeten tämän runon lausunnan (olivat harjoitelleet yhden opettajan
avustuksella pari viikkoa, tästä opettajan toiminnasta olen kovin
kiitollinen sillä hän auttoi esitystä onnistumaan täydellisesti)
Meidän opemme on ollut Jouni Lahti,
on opetuksessaan ollut mahtava tahti.
Jouni koskaan ketään halua ei nolata,
vaan jokaista osaa hän oppimaan tsempata.
Jouni opetti meille kaikenlaista,
hän kertoi juttuja myös vieraista maista
ja näytti omalla mallillaan,
kuinka jokainen on tärkeä tavallaan.
Yksi osaa matikan mutkat suoriksi laskea
ja toinen taas vauhdilla kirjan lukea,
joku kielillä puhuu kuin ruuneberi
toinen taas laulaa kuin satakieli.
Kaikki me saimme itseemme uskoa,
ei Jouni antanut kenenkään luopua
tai toiveita oppimisesta kaivoon heittää
vaan hän neuvoi ja opetti lempeästi meitä.
Jouni huolehti meistä ihan kuin isä konsanaan,
häneen pystyimme aina kaikessa luottamaan.
Nyt joudumme Jounille haikeina hyvästit jättämään,
silti varmasti tulemme häntä useinkin kiittämään
kun elämänasenteensa, neuvonsa opetti hän meille
ja valoi meihin uskon pärjätä lähtiessämme elämän teille
Vaik´lähdemme nyt emme teitä vinkeittä jätä,
kuulkaas nuoremmat siis ohjetta tätä:
koulussa tässä on tosi hyvä henki,
kukaan ei ole toisen renki
voitte aina opeilta neuvoja kysyä
ellette halua tyhminä pysyä.
Opettaja pyyhki silmäkulmiaan ja naurahti "tais mennä jotain silmään"
ja koko yleisö puhkesi nauruun ja taputuksiin. Luokkahuoneeseen
siirryttyämme oppilaat antoivat Jounille tuon runon liimattuna
kartongille ja siinä oli valokuviakin vuosien varrelta. Jouni sai myös
lentopallon lahjaksi oppilailtaan ja koko porukka oli kovin aurinkoista
kun meille tuli niin hyvä mieli nähdessämme arvostetun opettajan olevan
iloinen saamastaan huomiosta.
Koulu loppui varsinaisesti vasta 2.6. jolloin annettiin
todistukset. Tänä vuonna emme lähteneetkään Särkänniemeen sillä päätimme
lähteä suureen maailmaan huvittelemaan, vähän niinkuin ekstrana sille
että nyt loppui alakoulu ja edessä on yläkoulu.
15.6. Lähdimme kahdestaan Jyväskylään, nousimme siellä junaan
ja matkasimme ensin kohti Tamperetta. Tampereelta samaan junaan nousi
ystävämme Jaana tyttärensä kanssa, Jasmine on Santeria pari vuotta
nuorempi ja tämä oli hänelle ensimmäinen ulkomaan reissu. Niin,
Tukholmaanhan me olimme menossa.
Tänä samana iltana tuon toimimattoman tiekunnan hereille
virittely-kokous pidettiin kunnantalolla ja minä olin palkannut
asianajajan menemään sinne puolestani. En taatusti siirrä tärkeää
reissua lapseni kanssa jonkun typerän kokouksen takia, en nyt enkä
koskaan.
Vaikka Turun rautatieasemalta onkin jonkinverran matkaa satamaan,
päätimme kävellä sen matkan. Tai minä olisin toki ottanut taksin mutta
säästösyistä taksi jätettiin ottamatta ja kävelimme sitten kun aikaakin
kerran oli ihan riittämiin.
Silja Europa lähti Turun satamasta illalla 21.15 aikaan kohti
Tukholmaa. Santeri ja minä kävimme syömässä seisovassa pöydässä ja
kylläpä Santeriin taas upposikin ruokaa ! En käsitä mihin lokoseen
Santeri saa tungettua niin paljon evästä, hän ei lihokkaan ollenkaan
vaikka syö paljon enemmän kuin minä. Minä saan koko ajan vahtia
läskimäärääni ja tuo heppu se vaan nauttii hyvästä ruoasta ja herkuista
eikä se näy missään. Epäreilua mutta minkäs teet.
16.6. Aamulla varhain, kello 7.00 oli laivamme Tukholmassa.
Siljan terminaali on tavallaan väärällä puolella kaupunkia ja koska olen
aikaisemmin käyttänyt toisen laivayhtiön laivoja Tukholmaan päästäkseni
minulla ei ollut mitään ennakkosuunnitelmaa kuinka pääsemme helpoiten
hotellille. Nappasimme sitten taksin ja taksihan veikin meidät
edullisesti hotellimme eteen. Hotelli oli tavattoman sievä ja siisti ja
vaikka olimme paikalle aivan liian aikaisin saadaksemme huoneet
käyttömme, saimme jättää matkatavaramme sinne säilytykseen.
Kävelimme kaupungilla, shoppailimme torilla ja piipahdimme parissa
tavaratalossakin. Santeri, joka ei ole ollenkaan ihastunut shoppailuun,
suhtautui hurjan hienosti tähän "akkojen juttuun" eikä valittanut yhtään
vaikka olikin varmasti hieman pitkästynyt.
Tuon viikonlopun aikana vierailimme Skanssenin eläintarhassa jossa ei
nykyään onneksi ole juurikaan nisäkkäitä näytillä vaan lähinnä liskoja,
kaloja ja lintuja. Kävimme tietenkin huvipuisto Gröna Lundissa,
Akvaariossa ja yhdessä pienessä puukirkossakin kun se sattui olemaan
kävelymatkan varrella.
Tuossa allaolevassa kuvassa on sitten laite nimeltään Fritt
Fall.Siitä kerrotaan mm. näin: tornin korkeus 100 m, tornin paino 150
tonnia (johon tietoon Santeri kommentoi "todista se!"), tornissa on 5000
pulttia ja ruuvia ("kuka muka laski?", virnisteli Santeri...)
Suoraan sanottuna ja yhtään liioittelematta kamala härveli ! Ja silti
menimme siihen uudestaan...ja uudestaan...kunnes se alkoi tympimään.
Ihan totta, jopa tuollaiseen voi tottua !
Kuvassa vasemmalta oikealle ; "Jassu" (ystäväperheen tytär), Seija
(Santerin äiti), Santeri ja sitten täysin meille vieras heppu. Jännä
sattuma muuten tuo vieraan hepun paidan teksti...
Söimme reissullamme hyvin ja maistelimme paikallisia herkkuja,
Santeri nautti suunnattomasti saadessaan kokeilla mitä minä olen
aikoinani Ruotsissa kesän viettäessäni syönyt. Hänellä on niin
samanlainen maku kuin minullakin, siis ruokien suhteen, että tiedän jo
etukäteen että jos minä pidän jostain ruoasta niin hänkin siitä pitää.
Matkasimme sunnuntaina yölaivalla takaisin Suomeen ja palasimme
sitten linja-autolla Tampereelle josta nousin Santerin kanssa junaan
päästäksemme Jyväskylään. Istuessamme kahdestaan junassa kotimatkan
loppuhetkiä muistelimme kokemaamme ja olimme erittäin tyytyväisiä
viikonloppuumme, noin niinkuin kokonaisuutena.
Heinäkuussa meillä oli parin päivän ajan pennunostaja Norjasta. Maria
tuli tyttärensä kanssa tänne meille ja sai kuin saikin pennun mukaansa.
Santerista oli aika hauska huomata kuinka Maria oli alussa kovin
jännittynyt ja Santeri sanoikin sitten jälkeenpäin "kai ne pelkäs että
sä lähetät ne kotiinsa ilman pentua kun eihän niille oltu varmaks
luvattu koko koiraa. Ne ei varmaan tienneet että sä olit hahmottanu ne
jo etukäteen ja tiesit että jos eivät oo kamalia niin saavat sen pennun"
"Teräsnaiset"-foorumille kirjoitin :20 Hei 2007 06:20 am. Meillä
oli puhetta lastemme kiinnostuksen kohteista koska ne ovat joskus aika
suuressa osassa aspergerlasten arkea:
Santeri oli nuorempana kovin innostunut lego-jutuista ja onneksemme
niitä varten oli mahdollisuus "pyhittää" yksi huone legoille jottei aina
tarvinnut purkaa hyvin alkanutta juttua jos piti muualle lähteä.
Eihän lasta olisi saanut irti legoosta ollenkaan jos hänellä ei olisi
ollut tietoa että ne odottavat tasan siinä tilassa johon ne on jätetty.
Nyt sitten parin vuoden ajan tuo tietokone on ottanut yhteyden
poikaan ja sen kimpussa poika olisi ilmeisesti aina ellei olisi tehty
kirjallisia sääntöjä tietokoneen käytöstä.
Legohuone tyhjennettiin alkukesästä ja legot laitettiin
laatikoihin. Tämän Santeri teki itse isänsä avustuksella eikä ollenkaan
kiukutellut tai harmitellut huoneen siirtymistä muuhun käyttöön. Oli
varmaan tullut aika pakata legot pois.
Aku Ankka tietty tulee kotiin, Roope-setä tuli aikoinaan tilattua
eikä sitä tietenkään voi katkaista, kuten ei myöskään Sarjisekstraa.
Sitten nuo Tekniikan Maailman, Tuulilasi ja Tieteen Kuvalehti ovat
sellaisia joita poika lukee antaumuksella. Aiemmin "rasitti" minua
kyselemällä niissä olleista jutuista mutta onneksi uskoi lopulta että
äitinsä ei ymmärrä tekniikasta mitään eikä ole edes kiinnostunut.
Santeria ei piirtely kiinnosta eikä muukaan "turhanpäiväinen
näpertely" kuten hän itse askartelua nimittää. Minua tuo harmittaa,
sillä tykkäisin kovasti paljon just turhanpäiväisestä näpertelystä enkä
saa nyt lapsestani siihen hommaan itselleni seuraa.
Mopoaan rassaa kyllä ja saa siitä pikkujutut korjattuakin ja olen
ajatellut että onhan sekin hienomotoriikan harjoitusta vaikkakin minusta
askartelu olisi jotenkin kivempaa kun sen tuloksia voi katsella, mopon
rassauksen onnistumisen ainoastaan kuulee kun moottorin ääni paranee tai
silleesti.
Niin siis mopoilu on kova juttu. Kun ei ole tuota ikää riittävästi
niin sitten pentuseni huristelee tuolla hevosten koulutuskentällä aivan
tohkeissaan.
Ja minä kuuntelen sydän sykkyrällä säikkyen aina kun mopon ääni hetkeksi vaimenee. Joo, olen kanaemo mutta sille ei voi mitään.
Hevosten kanssa puuhastelu on myös kiinnostavaa ja ilmeisesti
tärkeääkin, sillä jos joskus tulee sellainen "napit vastakkain"-tilanne
niin uhkaus kieltää iltatalliin tulo kesyttää pojan aina parempaan
käytökseen.
Santeri ratsastaa satunnaisesti tuolla vuonohevosellaan, se on
sitä motoriikan harjoitusta se. Samalla siinä poika oppii seuraamaan
ympäristöäänkin, tarkkailemaan montaa asiaa yhtäaikaa.
Tulipa pitkä selostus. Lyhyesti kiinnostuksen kohteet ovat tietokone,
tekniikka, hevoset, kissa. Vähitellen kiinnostus myös akvaarioihin on
herännyt mutta omaa nimikkoallastaan hän ei halua, kysyin just yhtenä
päivänä asiasta.
Ja jos tietokoneelle ei enää saa sinä päivänä mennä niin sitten tuo pleikkari ralliohjelmineen on kiinnostava.
28.7. Kävimme elokuvissa katsomassa Harry Potter-pätkän. Jossain
vaiheessa Santeri kuiskasi minulle että "onko nää tehosteet oikeesti
näin hyvät, ihan ku täällä ropisis vesi". Minä tuumin että "niin muuten
onkin, aika mahtavaa". Leffan loputtua selvisi että eihän kyseessä
ollutkaan mikään tehoste vaan elkuvateatteriin satoi sisälle !
Ihan
totta, penkkien vierustalla siinä rappusten kohdalla tuli vettä niskaan
oikein kunnolla. Ketään muuta ei asia näyttänyt hetkauttavan sen
kummemmin, loikkivat vaan sadekohdan ohi penkkien väleistä mutta enhän
minä voinut jättää asiaa silleen vaan käännähdin sisääntulo-ovelle ja
kun se kerran oli auki, menin siitä kautta kertomaan havainnosta
työntekijälle. Hän kiitteli kovasti ja oli kovin ilahtunut että
"vaivauduin auttamaan". Voi hyvänen aika, eikös jokaisen pitäisi
välittää asioista sen verran että käy sanomassa jos huomaa jotain olevan
oudosti.
Ulkona satoi aikatavalla ja haettuamme auton Harjun kupeesta
huomasimme että kadulla oli paikoitellen vettä niin että jopa urhea
Doris joutui "kahlaamaan" veden läpi.
Illalla selvisi että siellä alempana kaupungissa oli ollut ihan
kunnon tulvat kaduilla kun sadevesiviemärit eivät olleet pystyneet
kuljettamaan äkkiä tullutta suurta vesimäärää mihinkään. Aika paljon
sitä vettä sitten varmaankin oli satanut elokuvan aikana, me autuaan
tietämättöminä moisesta ilmiöstä olimme vaan nauttineet leffasta. Harmi
ettemme tienneet, olisihan sitä tulvaa pitänyt päästä omin silmin
ihmettelemään kun kerrankin olimme niin lähellä jotain tälläistä
erikoista asiaa.
Olin kirjoittanut Teräsnaiset-foorumille myös näin: 02 Elo 2007 09:42 pm
Pakko kertoa tähän rakoseen: veljeni on melkoisen hyvä
vapaasukelluksessa (ihan siis kilpailee tässä omituisessa lajissa), on
harrastanut laitesukellusta, laskuvarjohyppyjä ja pelaa uppopalloa. Ei
siis mikään perinteinen sohvaperuna.
Veljeni on useasti todennut, että koululiikunnan tarkoitus on
tappaa kaikki liikkumisen halu heiltä joilla ei ole liikunnanopettajan
omien harrastusten vaatimia erikoistaitoja jotta sitten he, joilla näitä
taitoja on, pääsisivät varmasti loistamaan kun toiset olisivat jo
tunnin alussa ihan velttoja edes yrittämään.
Veljeni vihasi koululiikuntaa ihan aina. Alaluokilta se viha lähti ja
pysyi mukana koko koulun ajan. Samaan aikaan veljeni kyllä kävi
vapaa-aikoinaan uimahallissa, koulun kanssa inhosi niitäkin reissuja.
Käsittämättömän usein veljeni jumppavarusteet "unohtuivat" kotiin.
Hyvä oli sitten syyttää vääriä kenkiä siitä ettei voinut juosta jotain
cooperin testiä tai loikkia koripallon perässä. Veljeni oppi siis
lintsaamaan ja hänen perusluonteensa tuntien kaikenlainen lusmuilu on
todella vakava merkki tilanteen epämiellyttävyydestä.
Meidän Santerimme oli alaluokan liikunnanopettajansa mielestä
ehdottomasti koulun paras hiihtäjä ilman sauvoja mentäessä. Sauvojen
kanssa sitten onkin hiukkasen retkeilijä (tätä ei ole opettaja sanonut
mutta niin se vaan on ja Santeri on hyväksynyt asian ihan täysin)
Yläluokille ei taida olla pakko raahata niitä pahuksen suksia ollenkaan
kun on sen verran monen kulkuneuvon varassa koko kouluun meno, mutta
sitten ne luistimet...no pysyyhän tuo pystyssä suurimman osan tunnista
vaikkei olekkaan mikään jääkiekkoilija.
Nykyään Santeri osaa jo juosta kuten toisetkin, vielä pari vuotta
sitten juoksutyylinsä oli kovin omalaatuinen. Hassua sinällään että
vaikka pituutta tuli ja kintut venyivät entisestään niin samalla koipien
hallinta kuitenkin parantui.
Santerin 4-6 luokkien opettajat keksivät että Santerilla voi olla
mukautettu liikuntanumero. Eihän tuo poikaseni tulisi hahmotushäiriönsä
takia edes kykenemään yläluokkien telinevoimisteluun ja olen kovin
tyytyväinen että tämä alaluokilla tehty "mukautettu liikunta" tulee
siirtymään nyt myös yläluokille.
Mukautetun liikunnan mukaisesti tärkeintä ei ole se kuinka hyvin
suoriutuu vaan se että yrittää omien taitojensa mukaisesti parhaansa.
Huomion arvoista on tässä se, että alaluokan johtajaopettaja on itse
intohimoinen urheilija. Silti hän osasi kannustaa yrittämisestä, ei
pelkästä upeasta suorituksesta.
Uskoisin että ainakin jos lapsella on diagnoosi niin opettajien
kanssa voisi sopia tästä mukautetusta liikunnasta ja se kirjataa sitten
siihen hojks:iin (meniköhän tuo nimi nyt oikein, kyllä te tiedätte mitä
tarkoitan)
03 Elo 2007 06:58 am Vastasin toisen Teräsnaiset-palstalaisen kirjoitukseen näin:
Niinpä ! Kunpa tämä maailma joskus muuttuisi järkevämmäksi eikä kaikkia yritettäisi aina tunkea vakioarvoihin.
Annettaisiin jokaisen olla oma itsensä omine heikkouksineen ja
vahvuuksineen, ei takerruttaisi siihen missä joku on keskivertoa
heikompi ja siitä aina "mäkätettäisi" vaan annettaisiin mahdollisuus
vahvistaa niitä vahvuuksia.
Jokaisella kuitenkin on olemassa jokin vahvuus, jokin missä on
keskivertoa parempi. Harmi että ne seikat jäävät niin usein huomiotta ja
vain noihin heikkouksiin takerrutaan ja annetaan niiden pilata yleinen
olotila.
Jos pelkää koko aamun iltapäivällä olevaa telinejumppaa tai jotain niin
eihän sitä pysty aamullakaan tekemään hyvää työtä vaikka olisi niiden
omien vahvuusalueiden aika.
Minä järkytyin kovasti kuullessani että yläluokilla on niitä
hirveitä telineitä edelleen. Itse pentusena pelkäsin aina kaikkia
riipuntoja ja muita vaikka kiipeilinkin puissa. On se kuitenkin eri asia
pudota pehmeään maahan ystävien seurassa ollessa kuin koko luokan
nähden jumppasalin lattialle.
Santerin alakoulun johtajaopettaja on yksi niistä harvinaisuuksista
opettajien joukossa jotka osaavat kaivaa jokaisesta lapsesta esille sen
missä lapsi on hyvä. Hän piti huolen että kaikki muutkin lapset
huomasivat kun joku teki jotain vallan erinomaisesti. Näin lasten
itsetunto kasvoi niin että kuhina kuului. Opettaja ei koskaan takertunut
kenenkään heikkouksiin ja jopa tuo palloa aiemmin pelännyt Santerimme
oppi tykkäämään lentopallosta.
Minua hieman jännittää laittaa Santeri nyt yläkouluun, täysin
vieraiden opettajien käsiin. Kuitenkin luotan kovasti siihen, että
tarpeen tullen tuo alakoulun johtajaopettaja tulee avukseni ja siirtää
osaamistaan ja tuntemustaan lapsestani yläkoulun puolelle.Koulut ovat
kyllä 30 kilometrin päässä toisistaan mutta onneksi puhelin on keksitty.
Koko tämä liikuntataitojen arvostus tavallisessa koulussa on
mielestäni vähintäänkin "sairasta". Just nuo "hyppy, loikka,
pallo"-jutut ovat ihan omiaan aiheuttamaan vastustusta koko liikkumista
kohtaan.
Tunnustan yrittäneeni katkaista suksiani joka ainoa talvi. Eivät vaan mokomat menneet poikki vaikka mitä tein.
Eikä innostanut yhtään liikunnanopettajan vaahtoaminen että "tuolla
ruumiinrakenteella ei kukaan voi olla aina viimeinen hiihdossa jos vaan
yrittää tosissaan, oletko sinä laiska ?.Jalkoja on pitkästi, kroppa
solakka ja kädet vahvat, et voi olla noin huono hiihtäjä"
No olen laiska ja huono hiihtäjä, sen lisäksi että olen
mukavuudenhaluinen ja inhosin jo lapsena janon tunnetta ja sehän tulee
jos verenmaku suussa hiihtää jossain umpipusikossa.
Ei muutakuin puolustamaan lasten oikeutta edes mukautettuun
liikuntaan, siihen ei tarvita kuin lääkärin lausunto että lapsi
tarvitsee mukautuksen ja pakkohan koulun on se sitten hyväksyä.
10.8. Debbie ja Matt tulivat Englannista hakemaan heille kasvamassa olevaa Lellu-koiraa. Vein heidät Tikkakoskelle 12.8.
Santerin kanssa ja kun sitten itkin päästäessäni kasvattini lähtemään
Santeri lohdutti minua autossa "äiti hei, sä saat sentäs valita kenelle
meidän pennut menee, sun ei tartte antaa niitä ihmisille joihin sä et
luota". Tuo on totta ja minusta tuntui todella kivalta kun Santeri
lohdutti minua ihan aidosti.
Kävimme Santerin kanssa Jyväskylässä katsomassa elokuvan, The Simpsons ja sitten palasimme kotiin.
13.8. Koulu alkoi, ensimmäinen päivä yläkoulussa. Minua vähän
jännitti päivän aikana kun olin ihan varma että jouduttuaan noin suureen
kouluun Santeri voisi olla kovinkin eksyksissä. Pelkäsin vähän myös
sitä että onkohan luokka mahdollisesti hajoitettu jotenkin eikä
Santerilla olisi omalla luokallaan valmiiksi tuttuja oppilaita
ollenkaan.
Onneksi luokka oli pidetty kasassa, olisihan se ollut aika kamala
temppu jos porukka olisi jaettu monelle eri luokalle kun koulurakennus
ja opettajatkin ovat vieraita näin alussa.
Teräsnaiset-foorumille kirjoitin: 14 Elo 2007 06:17 am
Tämä meidän Santerimme onnistuu jämähtämään tietokoneelle vaikka
viikoksi yhteen putkeen ellemme irrottele häntä aina välillä. Pelaa
siellä sitten RuneScape:a, tälläistä virtuaalimaailmapeliä.
Jos peli kulkee hyvin, pentunen on tyytyväinen. Jos pelissä menee jotain
mönkään niin arvaatte varmaan kuinka "vähemmän herttainen" poika meillä
sitten on loppupäivän....
Nyt kun koulu taas alkoi, Santeri naputteli itse säännöt paperille
ja ne sitten allekirjoitettiin. Kirjallinen sopimus on meillä huomattu
parhaaksi, lapsi kun on pienestä saakka seurannut minun sopimusjuttujani
ja todennut itsekkin että kirjattu asia on virallisempi ja pitävämpi
kuin suullinen sopimus.
Teimme sopimuksen, että koulupäivinä koneelle ei mennä.
Perjantaina sitten läksyjen teon jälkeen saa olla koneella mutta vasta
alkaen kello 17.00 ja saunan jälkeen ei enää koneelle ole asiaa (sauna
on tilanteesta riippuen joko 20.30 tai sitten vasta 21.30...)
Viikonloppuina saa pelata lähes vapaasti, syömään on tultava kuitenkin
ilman "joo-joo-ihan kohta..." murahtelua. Paitsi että jos on vieraita,
hevosten heinien hakua, ratsastus tai jotain muuta sellaista niin
silloin ei sitten mennä eikä vonguta sinne koneelle ollenkaan vaan minä
tai isänsä sanoo koska koneelle voi mennä. Sunnuntaina kello 19.00
jälkeen koneella ei saa olla eikä enää kello 17.00 jälkeen jos
maanantaina on koe.
Pleikkaria ei tarvitse rajoittaa, siellä on jotain autopelejä eikä
Santeri viitsi jumittua niihin tuntia pidemmäksi aikaa kerrallaan
kuitenkaan.
Viime vuonna meillä oli sopimus että tietokoneelle saa mennä kun läksyt
on tehty. Tämä oli sitten käytännössä sitä että läksyt tehtiin
hujauttamalla, seuraavana aamuna pälähti mieleen jokin mikä piti sitten
pikaisesti tehdä kun sitä ei oltu edellisenä päivänä tehtykään ja
sellaista vähän vähemmän kivaa..
Nyt nuo koulupäivät kyytien takia venyvät muutenkin niin pitkiksi
ettei tietokoneen tarjoaa virtuaalimaailma olisikaan mahdollinen. Kun
pelin jälkeen pitää olla muutakin ettei sitten ole ihan täpinöissään
nukkumaan mennessään.
Tunnustan olevani vähän huolissani koulupäivien pituudesta. Kyyti lähtee
7.50 ja kotona poikanen on vasta 15.45. Se on aika pitkästi
seitsemännellä luokalla olijalle. Vaan katsotaan kuinka homma etenee, ei
tässä auta muukaan.
17.8. Ystävämme Åge Tanskasta tuli poikansa Victorin kanssa
meillä käymään. Koska saapuivat perjantaina kävin yksin Tikkakoskella
hakemassa heidät meille.
18.8. Aamulla varhain, vähän jälkeen seitsemän, pakkauduimme
autooni ja ajoimme Teboilille. Sieltä nousimme linja-autoon jolla
matkustimme Helsinkiin. Menimme (siis Åge, Victor, Santeri ja minä)
Linnanmäelle huvittelemaan koko päiväksi. Onhan se jotenkin aika noloa
että emme ole aikaisemmin käyneet maamme pääkaupungissa olevassa
huvipuistossa ollenkaan.
Meillä oli hurjan hauska päivä vaikka Santeri ei käsittänyt ollenkaan
miksei Victor syö juuri mitään eikä halua maistaa mitään entuudestaan
tuntematonta. Santerihan ei ymmärrä ihmisiä jotka eivät ole valmiita
testaamaan uusia makuja ja minun on vaikea selittää miksi kaikki eivät
ole kuten hän.
Pääpä piipahti tervehtimässä meitä Linnanmäellä, emme olekkaan taas aikoihin tavanneet.
Nyt kun Santeri puhuu niin sujuvasti englantia eikä edes ujostele
puhua, oli tosi helppoa olla Ågen ja Victorin kanssa reissussa. Minun
aivoni eivät väsy turhaan kun minun ei tarvitse vaihtaa kieltä välillä
vaan saan puhua ja ajatella koko ajan englanniksi. Santeri mietti tätä
asiaa kun otin sen puheeksi ja totesi että hänkin ajattelee englanniksi
silloin kun puhuu englantia ja hän hämmästeli kun kerroin että jotkut
ihmiset kuulemma miettivät ensin suomeksi ja sitten kääntävät
ajatuksensa englanniksi. Santeri totesi että sehän on ihan hullun hommaa
ja meneehän siinä aikaakin hukkaan. Niinpä, mutta kun kaikki eivät ole
kielellisesti lahjakkaita niin jotenkinhan heidän on asiat hoidettava.
20.8. Åge ja Victor lähtivät aikaisin aamulla Santerin isin
kyydissä Tikkakoskelle, isillähän on työpäivä ja hän sitten ajoi
kentältä töihin. Santerilla on tietenkin koulupäivä.
30.8. Koulussa oli "Tullaan tutuiksi"-päivä. Santeri kertoi,
kun päivästä kyselin että "ihan tyhmä päivä, ei siellä ketään oppinut
tuntemaan eikä ole välikskään oppia kaikkia tuntemaan".
Joskus syksyllä otettiin koulussa luokkakuva ja se typerä koko koulun
yhteiskuva josta ei saa mitään tolkkua kun se kuvaaja on varmaan
jollain katolla tai jossain ja porukka tuijottaa ylöspäin. Siis kaikki
koulun oppilaat on tungettu samaan kuvaan ja onhan ihme jos siitä
kuvasta ketään tunnistaa. Tässä kuitenkin luokkakuvasta irrotettuna
Santerin oma nassu:
Tälläinen kuva löytyi tuolta arkistojen kätköstä (lue:vanhalta
tietokoneelta). Kuvaajasta ei ole mitään tietoa joten lupaa kuvan
julkaisuun ei ole kysytty. Santerin hyvä ystävä tuumi kuitenkin että
katsotaan mitä tapahtuu kun kuva julkistetaan.Kuva on otettu koulussa
8.9. Tuossa on niin hyvin näkyvillä tuo Santerin "puolipirullinen
virnistys" että pakkohan kuva oli julkistaa.
Samaisesta kätköstä löysin toisenkin kuvan, sekin on koulussa otettu
eikä kuvaajasta ole tietoa. Ihan sievä "aasinhattuhan" Santerilla tässä
kuvassa on joskin veikkaan että se oli jotain ihan muuta tarkoitusta
varten kuin päähineeksi tarkoitettu. Kuva on otettu 21.9.
Olen kirjoittanut paljon viestejä Teräsnaiset-foorumille ja
koska ne kertovat paljon Santerista laitan niitä tähän vielä lisää.
Olen poistanut muutamia pieniä juttuja alkuperäisistä kirjoituksistani
koska niillä ei ole Santerin kanssa juurikaan tekemistä vaan ovat muita
mietintöjäni.
02 Lok 2007 03:43 pm
Tajusin just että olenkin tainnut unohtaa kertoa teille, rakkaat
"sisaret" että muutama viikko sitten yhtenä maanantaina minulle soitti
Santerin rehtori. Meidän pentunen oli sitten joutunut tappeluun ja
molemmat osapuolet olivat siellä rehtorin kansliassa.
Siis tilannehan on sellainen, että näiden luokalle tuli kolme (vai
tulikohan heitä neljä...) oppilasta toisesta koulusta. Näitä eivät
tunne entuudestaan. Luokalle tuli myös kolme poikaa jotka Santeri tuntee
entuudestaan kun olivat siellä koulussa josta Santeri jäi aikoinaan
vuodeksi kotiopetukseen.
No yksi näistä entuudestaan tuntemattomista pojista on sitten
sellainen pahuksen ilveilijä ja pelleilijä joka ei tee mitään
vakavissaan vaan on aina vöyhöttämässä ja väkyttää opettajillekkin
vastaan.
Tuolloin maanantaina liikuntatunnilla Santerin, "narri"-pojan ja
parin muun pojan piti hypätä keskenään pituutta, mitä lie toiset olleet
sillä aikaa tekemässä.
Tämä narri-poika oli sitten pitänyt käsiään taskuissaan ja tehnyt näin
ollen tasan velttoja suorituksia. Santeria oli alkanut moinen
ärsyttämään ja Santeri oli sitten sanonut että jos et hyppää kunnolla
niin saat selkääsi.
Narri oli tehnyt vielä entisiäkin surkeamman suorituksen ja
silloin meidän pentu oli mennyt ottamaan olkapäistä kiinni. Tästä narri
oli hikeentynyt ja oli lyönyt Santeria päin naamaa kolmesti sillä
seurauksella että pentuseni kakkulat vääntyivät.
Opettaja kun soitti niin minä totesin "vai että silleesti sitten".
Olen nimittäin jossain määrin jo odottanut että koska meidän pentu
hermostuu siihen velttoretkuun ihan oikeasti. Puhelin opettajan kanssa
ihan järkeviä ja pyysin saada Santerinkin puhelimeen. Hänelle sanoin
vaan että "kai sä tiedät ettei tästä tule sulle kotona vaikeuksia,
jutellaan vaan sitten kun tulet kotiin". Kakarani totesi tietävänsä
asian.
Sitten hetken päästä soitti tuon narrin äiti, aivan paniikissa ja
järkyttyneenä. Hän kysyi mitä voisimme tehdä ettei tilannetta pääsisi
uudestaan tapahtumaan ja mikä tässä nyt mahtoi olla se laukaiseva
tekijä. Sanoin hänelle että ikäväkseni minun on kerrottava että Santeri
on puhunut poikansa pelleilevän koko ajan ja äiti totesi että näin se
onkin. Poika ei ota mitään vakavissaan, virnuilee kotonakin saamilleen
ohjeille, on veltto ja laiska.
Eniten tätä äitiä huolestutti se, että josko vaikka noihin
Santerin kakkuloihin (joita sitten Santeri ja koulunkäyntiavustaja
käyttivät optikolla) tuli jotain. Hän sanoi olevansa valmis korvaamaan
ihan kaiken jos vaan pyydän. Voi toista, eihän vanhempien kuulu korvata
mitään mikä menee koulussa rikki, koulun vakuutushan tuollaiset korvaa.
Ja vaikkei korvaisikaan niin tärkeintähän on että vanhemmilla säilyy
keskenään keskusteluyhteys ja voimme siten kasvattaa pentusiamme edes
jossain määrin kollektiivisesti.
No kun pentuseni tuli kotiin niin keskustelimme asiasta, minä
allekirjoitin opettajan tekemän paperin ja homma oli sillä selvä. Kysyin
Santerilta että olivatko kaverinsa olleet huolissaan kuinka paljon
Santeri saa rangaistusta. Kuulemma olivat vain todenneet "onneks sulla
on hyvät vanhemmat, ne tajuaa mikä oli homman nimi eikä varmaan edes
huuda sulle". No pahus, eipä tullut huudettua.
Rehtori oli ottanut paikalle, siis huoneeseensa, myös
silminnäkijän kertomaan näkemyksensä. Tämän pojan lausunto oli yhtenevä
Santerin lausunnon kanssa. Narri oli väittänyt että Santeri olisi
kuristanut häntä.
Moinen väite oli Santerin mielestä pöyristyttävä, hän sanoi minulle "jos
mä olisin vähänkään kuristanut niin siitä kulmasta kuristettuna "narri"
olis nyt vähintäänkin sairaalassa kun taatusti olis menny kurkkutorvi
lyttyyn"
Näinpä, onneksi on tullut neuvottua mistä kohti ihminen rikkoutuu ettei lapsi vahingossa särje ketään.
Pentuseni lupasi jatkossa olla vähän vähemmän kärkkäänä tuon narrin tyhmäilyihin.
Minähän en siis hyväksy sitä että Santeri edes koski siihen
poikaan. Kuten olen aina Santerille sanonut niin väkivaltaan
turvautuminen on merkki heikkoudesta. Toisaalta kuitenkin ymmärrän
tapahtuneen, sillä koska Santeri itse ei ole liikunnassa hyvä mutta
yrittää parhaansa niin onhan se pahuksen raivostuttavaa jos toinen ihan
tahallaan vaan pelleilee eikä edes yritä. Vallankin kun tämä poika
pelleilee koko ajan jotain, on siis täysi narri.
Säälittää kovasti tuon pojan äiti, hän oli nääs singonnut koululle
tavattoman "pyhää vihaa" puhkuvana. Ilmeisesti on saanut jo niin usein
palautetta poikansa tempuista että alkaa vähitellen mittansa olemaan
täynnä. Äiti-parka.
Mutta samaan syssyyn kerron toisenkin jutun..odottakaas hetki kun lähetän tämän ensin...
************************
02 Lok 2007 04:08 pm
Viime viikolla Santeri kertoi isälleen saunassa koko viikon häntä
vaivanneen asian ja isänsä sitten kertoi minulle...onneksi Santeri itse
otti asian puheeksi kanssani torstaina ettei asia jäänyt häntä pitkäksi
aikaa piinaamaan.
Maanantaina kun oli suunnistusta liikunnassa niin Santeri oli
tavannut kaksi rinnakkaisluokan poikaa tupakalla viinipullon kera. Siis
haloo hei, pentuset ovat 13 vuotiaita !
Meidän poikamme, jonka itsetunto on aivan oikeasti hurjissa
lukemissa (kiitos edelliskoulun johtajaopettajalle) oli sanonut pojille
kertovansa näkemästään rehtorille. Pojat olivat uhkailleet ja Santeri
oli sanonut että "ei haukku haavaa tee mutta rike on aina rike". Ja oli
sitten marssinut rehtorin kansliaan kertomaan asiasta.
Tästähän sitä sitten riemu syntyi, kolmas poika oli kipittänyt
vapaaehtoisesti tunnustamaan syyllistyneensä samaan kun kaksi muuta
joutui rehtorin puhutteluun.
Perjantaina kolme yhdeksäsluokkalaista poikaa oli vasiten etsinyt
Santerin käsiinsä ja olivat kehuneet tekoaan rohkeaksi vedoksi ja olivat
sanoneet että ovat täysin sitten käytettävissä jos noista kahdesta
"rikollisen alusta" on vaivaa.
Santeri ei vaan millään käsittänyt miksi ne isommat pojat tekivät
asiasta niin suuren numeron. Hän oli aivan ihmeissään että "mitä ne nyt
selvästä asiasta tuollaista kiittelyä aloittivat".
Arvatkaas miksei Santeri kertonut tapahtuneesta heti minulle ? Hän
oli ollut huolissaan että jos vaikka huolestun hänen teostaan ja oli
arvellut isälleen että "äiti voi pahottaa mielensä kun mä taas puutuin
asiaan joka ei mua koskettanut mutta kun en mä vaan voinut sitä
sivustakaan katsoa kun se oli väärin tehty".
Voi meidän pientä...ihan kuin ei olisi koskaan nähnyt minun puuttuvan asioihin jotka eivät minulle suoraan kuulukkaan...
Ongelmia ei ole tullut niiden kärähtäneiden poikien puolelta eikä
Santeri, onneksi, edes pelkää heitä. Sanoi minulle että pojat ovat niin
paljon häntä pienempiä ja heikompia että jos eivät takaapäin hyökkää
niin eivät saa mitään aikaiseksi. Taas kerran minä äitinä sain
muistutella puolustautumisen säännöistä. Vaikutti menevän perille
opastukseni, toivottavasti vaikutelma on oikea.
Keskustelimme alkoholin palamisesta ihmiskropassa ja kerroin
kuinka olen itse viettänyt yhden yön nuoruudessani naapurin tyttöä
talutellen kun hänellä vähän viini lipsahti huiviin. "Humalahakuinen
juominen on ihan hullun hommaa", totesi lapsoseni ja siitä sain sitten
hyvän aasinsillan viinan kiroista kertomiseen ja viisaaseen alkoholin
käyttöön opastamiseen.
Minähän olen melkein absolutisti, juon vain shampanjaa ja sitäkin
kovin harvoin. Viimeksi olen ottanut shampanjaa lasillisen 1.1.2000,
joten ei ole tullut tuota viisaan juomisen mallia kovin usein näytettyä.
Pekka saattaa ottaa saunan jälkeen oluen, ei kyllä edes jokaisella saunakerralla.
Santeri lupasi minulle että sitten kun hänen tekee mielensä
maistaa alkoholia niin hän kertoo siitä minulle jotta olen sitten
vieressä vahtimassa. Paitsi että; "eihän alaikäiselle saa luovuttaa
viinaa ollenkaan, mä en vois kuvitellakkaan kokeilevani alaikäisenä kun
sähän sitten olisit tehnyt laittoman teon jos mulle antaisit viinaa".
Voi toista, pysykööt hän aina näin lainkuuliaisena !
Tupakkaa Santeri ei halua maistaa ollenkaan vaikka onkin nähnyt
minut "korsi suussa" kesälomien aikana. Se ei vaan yksinkertaisesti ole
hänen mielestään niin erikoinen juttu että siihen kannattaisi sortua.
***************************************************************
03 Lok 2007 08:21 pm
Meidän Santerin paras luonteenpiirre on aina ollut yltiöpäinen
rehellisyys johon kuuluu lainkirjaimen pikkutarkka noudattaminen
ikäänkuin osa-alueena tuohon rehellisyyteen.
Voi kun samalla tavalla ottaisi opettajien ja vanhempien antamat
neuvot ja toimintaohjeetkin omakseen...niissä on ihan selvä
auktoriteetti-vaje aina joskus.
Niin että se kuuliaisuus on hieman hakusassa kuitenkin vaikka muuten tätä oikeamielisyyttä onkin enemmän kuin tarpeeksi.
*************************************************
04 Lok 2007 06:08 am
Vähän vähemmän tutuille palautetta antaessaan Santeri osaa laittaa
suodattimen päälle mutta tutut saattavat saada sitten noita totuus-
töräyksiä.
Riippuu ihan Santerin omasta mielentilasta; jos on kovin
tyytyväinen oloonsa niin osaa pukea palautteen sievään ja rakentavaan
pakettiin mutta jos häntä kovasti harmittaa jokin niin lähipiiri saa
kovettaa itsensä ettei salansäilä osu ja uppoa kovin syvälle.
Olen yrittänyt ohjeistaa että koulussa ei pidä sanoa ihan heti
sitä mitä mieleen juolahtaa, olen käyttänyt tätä "ajattele mitä sanot
ettet sano mitä ajattelet"-ohjetta. Ilmeisesti se jossain määrin toimii
koska kavereita on...tai sitten vanhempansa ovat osanneet kertoa
lapsilleen miksi Santeri on joskus totuuden torvi ilman suodatinta.
Olin suorastaan ylpeä Santerin suorasukaisuus-suodattimesta kun
meillä kävi ulkomaaneläjiä...Debbie raahaa Santerille aina hirveät
määrät postimerkkejä kun muutama vuosi sitten ne kiinnostivat Santeria.
Eivät ole enää aikoihin kiinnostaneet ja olen asiasta vihjaillut
Debbielle kun turha niitä merkkejä on tänne saakka toimitella.
No taas Debs sitten kaivoi kassistaan kirjekuoren täynnä postimerkkejä
ja poikaseni hymyili ja kiitti kauniisti, tutki jopa merkkejä
kiinnostuneen oloisena. Jälkeenpäin sanoi sitten minulle että "en
kehdannut sanoa että mitä sä näitä vielä tuot, Debs oli nähnyt vaivaa
niiden pakkaamisessakin".
Totuuden torveus on toisaalta hyvä asia, toisaalta tässä himmeässä
maailmassa se helposti leimaa ihmisen itsekeskeiseksi. Hirveä
sumpliminen tässä sivullisten kanssa kommunikoinnissa ! Enkä tarkoita
teitä, rakkaat kanssasisaret, vaan noita ulkomaailman ihmisiä.
Olen yrittänyt neuvoa Santeria muistamaan että jos ei ole mitään
hyvää sanottavaa niin sitten kannattaa pitää suu kiinni kokonaan. Vielä
kun itse muistaisin tuon niin hyvin menisi...
**********************************************************************************
Vastasin toisen Teräsnaiset-foorumilaisen kirjoitukseen,
vaihdoin tähän etunimensä kohdalle merkin @ jotta henkilöllisyytensä
pysyy salassa 04 Lok 2007 08:54 am
Tiedätkö, @ , olen aina ollut huolissani siitä mahdollisuudesta että
Santeri joutuu juonittelijoiden uhriksi. Itse hän ei taatusti osaisi
juonitella ilkeilymielessä ja siksipä pelottaakin (siis minua, äitiä)
ettei hän tunnista lieroa sellaiseen törmätessään. Sitä äitinä jotenkin
tahtoisi säästää lastaan kaikenlaiselta turhalta mielipahalta. Harmi
ettei siihen mitenkään pysty vaikka kuinka märehtii ja murehtii.
Silloin kun Santeri oli nuorempi ja kävi sitä Koskikaran koulua
jossa yksi poika terrorisoi kaikkia vuorotellen ja jolle Santeri oli
paras mahdollinen uhri, niin kerran koulusta tullessaan Santeri kertoi
tavattoman järkyttyneenä kuinka tämä terroristin alku oli tullut
Santerin viereen, laittanut käden olkapäiden ympäri ja sanonut "me
ollaankin nyt Santerin kanssa kavereita, kattokaa mun kaveria" ja saman
tien vetäissyt jalallaan Santerilta jalat alta niin että Santeri oli
sitten maassa rähmällään ja poika jatkoi "kattokaa kun mun EI
TODELLAKAAN kaveri makaa maassa".
Tuo oli minusta niin hirveää ettei pahempaa voi ollakkaan. Santeri
koki sen aivan kamalana, hän kun ei yksinkertaisesti kyennyt
aavistamaan että toinen puhuu ja elehtii täysin päinvastoin kuin mitä
tarkoittaa.
Minun, joka en osaa valehdella kropallani sen paremmin kuin
puheillanikaan, oli tavattoman hankala yrittää kertoa miksi osa
ihmisistä kykenee olemaan ilkeitä näyttämättä tuhmuuttaan. Yritin keksiä
mistä pienistä vinkeistä voisi saada tuollaisen juonittelijan selville
mutta vaikea on selvittää asiaa jota ei itse hallitse ollenkaan.
Tai no nyt vähän valehtelin: osaan olla olevinani oikeasti vihainen
olematta oikeasti yhtään kiukkuinen. Eläinten kanssa on joskus pakko
ottaa näyttelijänlahjat käyttöön jottei tilanne karkaa käsistä. Mutta
eihän se ole oikeasti valehtelua, sehän on tarvittavan roolin käyttöön
ottoa. Niinhän ?
Minullahan on tälläinen valehtelemisen pelko ja olen aina
pönttörehellinen. Niinpä olin aivan "kauhuissani" toissapäivänä kun
tapahtui näin:
koulussa vaihtui tänään kurssi ja uusi lukujärjestys annettiin tiistaina.
Santeri pyysi minua ottamaan siitä kaksi kopiota, jotta saadaan yksi
kappale minulle, yksi varalle ja yksi sitten kontaktilla päälystettynä
Santerille reppuun.
Otin kopiot, kontaktoin sen yhden kappaleen ja annoin hänelle.
Santeri kysyi "otitko sä ne kopiot ?" johon minä "itte olit samassa
huoneessa, näithän sä että otin". Sitten Santeri "näytä mulle ne kaks
muuta, en usko että kopsasit kun en huomannu".
Herttinen sentäs, tästähän seurasi äidillä silmien pyöristyminen ! Oma
pentuni rohkenee epäillä minun valehtelevan !! Vedin syvään henkeä ja
aloitin "kerropa minulle koska olen ..." enkä sen pidemmälle päässyt kun
Santeri jatkoi "no et olekkaan koskaan valehdellut mulle mutta entäs
jos nyt sitten valehtelet ekaa kertaa ja sitten kun tää lukkari menee
pilalle niin sanot mulle että olisit pitäny parempaa huolta, se on nyt
sitten ihan voi-voi vaan!"
Jeskamondeera kuinka tästä sitten keskustelimme pitkään ja
hartaasti, minä yritin onkia selville onko joku valehdellut koulussa vai
mitä on tapahtunut. Ilmeisesti jollekulle oli sattunut jotain ikävää
kotona, sen tarkempaa tietoa en saanut ongittua mutta onginta jatkuu ja
selvitän vielä mitä on tapahtunut kenelle.
Sitä sanotaan kyllä että rehellisyys maan perii mutta pahustako
sitä millään maalla mitään tekee jos sielu on verihaavoilla
ymmärtämättömien ja juonittelevien ihmisten takia....
**************************************************************
LähetäLähetetty: 04 Lok 2007 10:07 am
Voi että, onkohan jossain sovittu ennalta että tietynlaiset naisihmiset
laitetaan assilasten äideiksi...koko ajan kaikkialta tätä omaa
palstaamme saan huomata jokaisessa teissä piirteitä jotka löydän
itsestäni.
Herää kysymys: olenko yksi teistä vaiko osa teitä jokaista...(tämä oli sitten vitsi, mutta pieni totuushan tässä kyllä piilee)
Nytkin tuo @:n totemus
Halu uskoa ihmisistä hyvää on aika syvään juurrutettu minuun ja se saa
kolauksia aika ajoin vieläkin. Siinä varmaan syy eristätyä sosialisesti
ja jäädä pois turhista kontakteista kun ei enää jaksa. Mutta toivoisi
että lapsille muodostuisi järkevämpi tietotaito näihin sosiaalisiin
tilanteisiin kuin minulla ja sitä tässä yrtetään tukea kovasti. Aika
näyttää miten onnistuin vai onko ehdottomuus ja totaalisuus kovin
jäykkää persoonassa ja jatkuu hamaan vanhuuteen lapsilllakin.
Just näin. Minulla on hirveä vimma olla uskomatta pahaa ja sitten
aina saan nokilleni niin että raikaa. Enkä vaan opi, en sitten millään.
Tyhmänä luotan aina vaan siihen että jos joku viestii ystävällisyyttä
niin se on sitten oikeasti näin.
Toisaalta olen tavattoman herkkä tuntosarvieni kanssa ja ne joskus
käännyttävät minut pois näennäisesti ystävällismielisen ihmisen
läheisyydestä JOS vain kuuntelen tuntosarvieni kehotuksia. Jos en
kuuntele niin itsepä olen itseni sitten ikävään lopputilanteeseen
saattanut kun paljastuu ettei se ns. ystävällismielinen ihminen
ollutkaan muuta kuin juonittelija.
Santeria kutkutti ajatus että nyt kun tuli tämä yläluokille
siirtyminen ja tuo pikku-hirviö tuolta Koskikaran koulusta oli ainoa
joka siirtyi Toivakkaan yläasteelle (toiset tulivat Joutsaan, samalle
luokalle kuin Santeri kera oman luokkansa)niin eipä ole poika-raasulla
siellä pätemisen mahdollisuuksia kun ei ole koti koulun vieressä turvaa
antamassa.
Niin, en minä nyt vielä ihan yöuniani menettänyt tuon Santerin
"äiti voi vaikka valehdella"-jutun takia. Se vaan tuntui aika villiltä
ajatuksenakin jo, melkein kuin minua olisi syytetty varkaaksi.
Minäpä olen oppinut pesemään käteni mahdollisten unohtelujen
johdosta jo aikaa sitten. Kun lupaan jotain Santerille niin sanon aina
"muistuta mua sitten silloin ja silloin tästä kun en halua tuottaa
pettymystä enkä tasan muista kaikkea aina". Joo, ikävää vierittää osa
vastuusta lapselle mutta pakkohan hänen on oppia tietämään että äitinsä
on harvapäinen hössö. Heh, ihan kuin ei olisi jo huomannut äitinsä
töhötystä ihan itsestäänkin.
Samaten jos olemme suunnittelmassa johonkin menoa niin muistan
ihan aina sanoa "paitsi että jos joku eläin tai iskä tulee kipeäks tai
jompikumpi meistä teloo itsensä tai jotain sellaista niin sitten ei
tietenkään lähdetä".
Viimeksi tätä litaniaa hokiessani (kuin jotain mantraa
konsanaan...) Santeri sanoi "entäs jos vaikka linja-autosta puhkeaa
rengas, sitäpä et ottanutkaan hätävaroitus-listaas mukaan". Tuntuukohan
minusta vaan siltä vai piruileeko tuo pentuseni minun
ylihuolehtivaisuudelleni...
Santerillahan on tavattoman hyvä tilannekomiikka-taju ja joskus hän
onnistuu töräyttämään tosi osuvia lausahduksia. Jännää muuten että
tilannekomiikka kukkii muttei pentuseni sitten kuitenkaan erota
ulkopuolisen pikku piruilua oikeasta riidan haastamisesta. Selevä, tämä
on sekava selittää.
Menen siis takaisin töihin.
***************************************************************************
LähetäLähetetty: 05 Lok 2007 06:27 am
Jottei jäisi vääriä ajatelmia niin tuo "kattokaa mun kaveria"-juttuhan
on jo ns.menneen talven lumia. Tapahtui kun Santeri oli ensimmäisellä
luokalla.
Vaan eipä lopu harmitus kun sitä muistan.
Nyt Santeri on siis jo seiskaluokalla.
Vaihtoi kolmannelta luokalta kotiopetusvuoden kautta toiseen
kouluun pois tuon pikkupirun koulusta. Neljännestä luokasta aina
kuudennen kevääseen Santeri oli sitten tuossa koulussa jossa
johtajaopettajalla on käsittämätön ote lapsiin. Kaikki suunnilleen
palvovat häntä ja hän osaa antaa jokaiselle lapselle itsetuntoa kuin
annostelisi sitä jostain purkista.
Sitten kun tälläisen itsetunto-kohotuksen saaneet pennut siirtyvät
yläkouluun ja eri paikkaan niin suurin osa heistä jatkaa opettajansa
antamilla eväillä; vääryyteen puututaan heti, yritetään parhaansa (ja
vaaditaan sitä toisiltakin...) ja ollaan koulussa oppimassa.
Ei ihme jos porukka ahdistuu parin lusmuilijan ollessa luokkatilassa kun ovat itse oivaltaneet oikeat tekniikat koulun käyntiin.
Saas nähdä kuinka monta kertaa vielä yläluokkien aikana Santeri
päätyy rehtorin puhutteluun tuon yhden narri-pelle-pojan kanssa.
Veikkaan että muutaman kerran, sillä vaikka Santeri onkin tietoinen
ettei hänen kuulu puuttua asioihin jotka eivät hänelle kuulu niin ei hän
kuitenkaan pysty olemaan suutahtamatta jos toinen jatkuvasti pelleilee
luokassa häiriten opetusta.
Tämän narri-pelle- pojan äiti on onneksi sitä mieltä että hänen
poikansa pitäisi saada muuttamaan tapansa, ei ole siis ollenkaan samalla
linjalla kuin sen eppuluokan kurmuuttaja-kakaran äiti jonka mielestä
koulun tehtävä on pitää huoli kouluaikana tapahtuvista asioista eikä
niistä kotona enää kannata puhua.
*******************************************************
05 Lok 2007 11:42 am
Minullahan on pahana tapana järjestää aina asiat niin että oma perhe ja vastaavassa tilanteessa olevat hyötyy varmasti.
Näin ollen olen (melkein oikeasti, silleesti leikisti-oikeesti)
miettinyt pääni puhki kuinka esittäisin noille kloonausta harjoittaville
yrityksille yhteistyötä: minä voin hommata eräiden ihmisten
rakennusaineksia jos he sitten suorittavat kloonauksen, kyllä minä
huolehdin noiden kloonattujen jatkosijoittelusta maailmaan...
Nimittäin kun juttuhan menee niin että tuo Kurkiauran koulun
johtajaopettaja on mennyt aikoinaan naimisiin sellaisen naisen kanssa,
josta myöskin tuli opettaja. Ja yllätys yllätys; tämä pieni ja hentosen
oloinen nainen on aivan tolkuttoman nokkela opettajana, saa pidettyä
kuria huutamatta, on oikeudenmukainen ja tuntosarvet viritettynä
jatkuvasti huomaamaan ongelmat ennenkuin niitä edes on tullutkaan.
Eli näitä kahta pitäisi ehdottomasti kloonata, jakeleisin sitten
tarvittaviin kouluhin opettajiksi ja jopa vain olisi kaikilla hyvä olla.
Meillä vanhemmilla ainakin varmasti kun ei tarvitseisi pelätä sydän
sykkyrällä että koska "jumppaava Einstein" tai "Nörtti-Juntti" tajuaa
heitä loukattavan ja toimii sitten jotenkin ikävästi.
Hierojani kertoi että nyt kun hän on ollut uuden uransa opiskelun
takia tuossa koulussa avustajan tehtävissä niin yllätyksekseen on
opettajanhuoneessa huomannut että johtajaopettajan tyyli on tarttunut
niin vahvasti kaikkiin toisiinkin opettajiin että kaikki ovat tasan
fiksua väkeä. Oppilaista ei kukaan opettaja koskaan sano mitään ikävästi
vaan puhuessaan oppilaista ovat kovin kunnioittavaisia ja halukkaita
keksimään keinoja niiden työteliäämpien oppilaiden opastukseen.
Aikas hauskaa tuollainen, vallankin kun olen Santerin ensimmäisen
koulun käytävällä kerran väärään aikaan olleena kuullut
opettajanhuoneesta käytävälle saakka opettajan meuhkaavan toiselle
oppilaasta ihan tämän oppilaan nimen mainiten.
Vaikka minulla onkin kovasti ikävä Santerin entisen koulun
johtajaopettajaa olen tavallaan hirveän tyytyväinen että koskaan sain
tuollaisen opettajan poikani opastajaksi. Kaikki eivät koskaan saa
tälläistä kultakimpaletta lapsensa opettajaksi.
Ja koska tuo Santerin entinen opettaja on niin tavattoman
kokonaisvaltaisesti työssään niin tiedän ihan tasan että tarvittaessa
hän antaa vinkkejä Santerin nykykoulun opettajillekkin. Ei ole näitä
"minäpäs tiedän mutten kerro toisille"-ihmisiä.
Niin, osasihan Santeri tuon englannin pistokokeen tuloksesta
kertomisen kiertää mutta en keksi kuinka saisin hänet toimimaan samoin
oikeiden kokeiden suhteen.
Tuo poikaseni kun on niin pahuksen rehellinen että jopa
kiertoilmauksenkin käyttö aiheuttaa kotona "synninpäästö"-tarpeen eli
minulle on heti kerrottava mitä sanoi, kenelle sanoi, kuka sitten sanoi
jotain. Se on tämä valehtelemisen pelko ja väärinkäsitysten kammo aika
ikävä ongelma.
Kuitenkin toiset esittelevät kokeitaan ja jos Santeri sitten ei
omaansa esitä ja joku kysyy numeroa eikä hän sitä sano niin sitten jos
toinen arvelee "sulla tais mennä huonosti" niin sekäänhän ei ole hyvä
Santerille. Toinen on luullut väärin johtuen siitä ettei hän kertonut
totuutta ja Santerille tuollainen on ihan sama kuin olisi valehdellut.
Ja jos hän taas sanoo saaneensa hyvän numeron niin toinen voi
pamauttaa "pinko!" jonka Santeri taas ajattelee olevan porukasta
poikkeavuuden nimitys.
Onpas tuo nyt taas kerran kummallisesti selitettynä, oivaltaako
kukaan mitä yritän vikistä tässä...ja jos ymmärtää niin antakee vinkki
kuinka saisin pentuseni edelleen haluamaan hyviä numeroita vaikka
silläkin uhalla että opettaja luulee hänen olevan nörtti.
Olen yrittänyt selittää ettei ole ollenkaan paha asia vaikka
opettaja huomaisikin hänen osaavan jotain, mutta Santeria huolestuttaa
se että entäs jos sitten tuleekin kohta jota hän ei osaa ja sitten
opettaja ei usko ettei hän oikeasti osaa kun on aiemminkin osannut.
Onkohan tuo pentuseni vähän verran assi vai mitä arvelette ? En usko
että monikaan miettii tuollaisia...
_________________
LähetäLähetetty: 05 Lok 2007 04:10 pm
No näin tämä sitten menee tämä elämä...
Just kun olemme kaikki kilpaa hehkuttaneet kuinka meidän Santeri
on hyvä tyyppi ja vaikka jos mitä niin eiköpä vain ole äiti täällä ihan
surkeana.
Santerin kaverin äiti soitti ja kertoi että tämä järkeväksi ja
asialliseksi kuvittelemani kakarani on muksinut käsivarteen kaveriaan,
nimitellyt tätä homoksi ja ollut muutenkin ikävä viime aikoina.
Haloo, onko pentuni vaihtunut jossain aikavyöhykkeellä...meillä on
erittäin hyvä tuttavapariskunta jotka nyt vaan sattuvat olemaan homoja,
joten tasan poikani tietää mitä on suustaan päästellyt kun on kaveriaan
noin nimitellyt.
Muksiminen on kuulemma johtunut siitä että joku toinen on
yllyttänyt. Missä vaiheessa olen jättänyt sanomatta että jos joku
yllyttää niin sehän ei tarkoita sitä että pitäisi yllyttäjää uskoa ?
Olisiko se tuhannesseitsemässadasviides kerta pitänyt sanoa
keskiviikkona kun edeltävän kerran sanoin asiasta maanantaina.
Minua hävettää enemmän kuin laki sallii kun mietin koko ajan mitä
toiset lapset ovat kotonaan puhuneet Santerin käytöksestä. Väkisinkin
ajattelen että toisten lasten vanhemmat arvelevat Santerin olevan täysin
hulttiovanhempien jälkeläinen, kasvaneen vailla opastusta ja
ohjeistusta.
Hyi hitto,miksi rakkain ihminen maailmassa on se joka satuttaa
eniten. Mitä pahaa olen tehnyt ansaitakseni tälläisen kohtelun, minun
maineenihan tässä meni eikä suinkaan Santerin joka on alaikäinen, lapsi
vielä.
Pojat puhuivat puhelimessa keskenäänkin ja sopivat että ovat
maanantaina taas kavereita. Santeri yrittää urputtaa minulle että
hänellä on selitys kaikkeen mutta nyt on kyllä tilanne se että minä en
kykene kuuntelemaan mitään selityksiä. Minun mielestäni ei ole olemassa
yhtäkään selitystä joka pyyhkisi torvelointinsa pois tai tekisi niistä
jotenkin hyväksyttäviä.
Tietokonekielto napsahti jo päälle.
Mietin jo ihan vakavissani että laitetaanko vuokralainen
kerrostalokämpästä pihalle ja muuttaako Santeri isänsä kanssa
kaupunkiin. Minuun sattuu niin syvälle sieluun että viikonloppu ei
taatusti riitä korjaamaan oloani.
Kiitos että olette olemassa, ellen olisi tätä kirjoittanut olisin
varmaan huutanut naama punaisena Santerille. Tiedän ettei huuto mitään
auta, joten upeaa että sain verukkeen olla karjumatta.
******************************************************************
Lähetetty: 05 Lok 2007 08:26 pm
Tarinaan seuraa jatkoa: lopulta sitten kun Santeri aikansa vinkui
mahdollisuutta kertoa kaikki tapahtumiin johtavat seikat niin sanoin
kuuntelevani.
Selvisi, että koulussa liikkuu huhu että yksi miesopettajista
olisi pedofiili. No minähän heti meuhkaamaan että tuollaisiin juttuihin
ei pidä uskoa ja että johan tuollaisesta puhuminenkin on
kunnianloukkausta lähentelevä.
Santerin kaveri, tämä jonka äiti siis soitti, oli uhonnut välitunnilla
että hänen tekisi mielensä raiskata se opettaja ja siihen Santeri oli
tokaissut "oot sitten homo".
Voi peijjoonin pentu, mikset sanonut tuosta mitään puhuessasi sen
kaverisi kanssa kun me molemmat äidit olimme omissa kodeissamme
kuuloetäisyydellä...
Laitoin Santerin soittamaan kaverinsa äidille ja kertomaan mistä tuo
homottelu sai alkunsa ja että se on tapahtunut vain tänään ja yhden
kerran.
Puhuin sitten äidin kanssa puhelimessa, Santeri meni isänsä kanssa
jo pois ja sitten Pekka, tämä mieheni tuli kertomaan lisätietoja
muksimisesta.
No tämä muksiminenkin sitten taas oli sitä että toinen heppu kehotti
Santeria muksimaan tätä poikaa siksi kun poika toteaa raivostuessaan
"fu**king asshole" ja se kuulostaa tämän kehottajan mielestä hauskalta.
Eli tuo kehottaja on keksinyt laittaa Santerin vinguttamaan kivasti ääntelevää poikaa.
Minulle Santeri ei kehdannut sanoa tuon kaverinsa sanomista ääneen kun
ei kiroa minulle edes englanniksi, laittoi siis isänsä välittämään
tietoa.
Kun kerroin Santerin kaverin äidille tämän poikansa
lausahtelu-tavan niin hän oli vähintäänkin järkyttynyt. Pojan kotona
kukaan ei taatusti viljele tuollaista sanastoa ja nyt äiti sitten sanoi
miettivänsä että meneeköhän toisten lasten kotiin ajatus että heillä
puhutaan tuohon tyyliin kotona.
Santerin kaverin äiti kertoi kuulleensa myös että yhdellä
miesopettajalla on omituinen suhtautuminen eräisiin tyttöihin ja että
"kuuleman mukaan mesettää joidenkin tyttöoppilaiden kanssa". Ihan sama,
huhu on huhu ja minä en hyväksy sellaisen levittelyä ollenkaan kun
kerran ei ole koskaan mitään syytteitä nostettu tai muuta.
Vaan siltikin olen hajalla. Miksi poikaseni ei kerro kaikkea
asiaan liittyvää heti kun asiasta puhutaan, miksi minun täytyy kaivaa
virkkuukoukulla tietoa esille saadakseni selville kaikki tapahtumiin
liittyvät seikat.
Edellenkään en hyväksy että edes tuollaisessa tilanteessa
kenellekkään sanotaan homo, en vaikka Santeri kuinka väitti että "sehän
tuli aiheesta jos kerran puhuu miestä haluavansa raiskata"
No joo...mutta silti...
Helpotti kyllä kovasti kun sain kirjoittaa tänne. Luin kyynelten
valuessa silmistäni tuon ensimmäisen tekstini Santerille ääneen ennen
lähettämistä ja sen kuultuaanhan hän sitten kertoikin tuosta opettajasta
ja muista asioista lisää. Shokki-hoitoa nääs kun huomasi miltä minusta
oikeasti tuntui.
Huh mikä perjantai, lisää tälläisiä ...no ei todellakaan yhtäkään enää !
****************************************************************************************
Koulusta tulee "vähän väliä" lappusia että Santeri kiusaa yhtä
luokalla olevaa tyttöä. Santeri vakuuttaa ettei taatusti kiusaa kun ei
halua mennä lähellekkään koko ihmistä. Lohtuna tässä on se, että
toistenkin poikien kotiin kulkeutuu koko ajan näitä lappusia joissa
väitetään heidän poikansa kiusaavan sitä tyttöä. Onpa yksi poika jopa
tytön mielestä seurannutkin häntä kotimatkalla ! Niin muuten onkin,
asuvat samalla suunnalla ja päästäkseen kotiinsa on sen pojan pakko
kävellä tuon tytön jäljessä jos tyttö on ennättänyt nousemaan
linja-autosta pois ennen poikaa.
Toisten poikien vanhempien kanssa olen keskustellut asioista ja
kaikki kokevat tämän tilanteen kovin ikävänä, ei ole hauskaa saada
lappusia kotiin asiasta jonka paikkansapitävyyttä ei kukaan voi
todistaa.
LähetäLähetetty: 24 Lok 2007 09:55 am
Sorry arvon naiset etten kiittänyt kauniista ja kannustavista sanoistanne.
Kiitän siis nyt.
Maanantaina sain sitten taas puhelun koululta. Ensin ajattelin
että kysynkö suoraan "no mitä nyt taas" kun soittaja esitteli itsensä
Santerin liikunnanopettajaksi. En sitten kuitenkaan kysynyt vaan totesin
"no hei".
Ettekä ikinä arvaa...hän soitti kysyäkseen että onko tarpeen että
Santerilla on edelleen mukautettu liikunta. Hän sanoi "olen nyt yhden
jakson seuraillut ja tullut siihen tulokseen että Santeri on ryhmässään
selvästi keskitason yläpuolella taidollisesti ja asenteensa on mahtava
eikä varusteissakaan ole ollut mitään huomauttamista. Niin että onko
tämä oikeasti totta koko HOJKS ?"
Vaude että tuntui kivalta ! Totesin olevani ihan tyytyväinen että
opettajan mielestä Santeri ei ole niin surkea liikunnassa mutta koska
kohta tulee eteen ne telinevoimistelut ja muut jotka ovat varmasti
hahmotushäiriöiselle hankalia niin haluaisin sen mukautuksen jatkuvan.
Opettaja kysäisi että voisiko tehdä niin että hän mukauttaa
liikuntanumeron antamista niiltä osin kuin se näyttää tarpeelliselta ja
tarvittaessa vaikka antaa Santerille vähän eri tehtäviä kuin toisille,
"toki niin etteivät toiset huomaa".
Voi opettaja-pieni...ihan sama se on Santerille huomaavatko toiset,
kaikkihan tietävät että hänellä on mukautettu liikuntanumeron arvostelu
ja tuo pahuksen hahmotushäiriö eikä Santeria rassaa pätkääkään tämä asia
että toisetkin tietävät.
Sanoin opettajalle että on meillä kyllä noita hahmotusjuttuja
harjoiteltukin ja opettaja sanoi että huomaa selvästi että töitä on
tehty kotonakin. Ei ole kuulemma sivullisen helppoa huomata mitään
hahmotushäiriöitä ainakaan pallopeleissä. JESSS! mietti meidän Seija ja
hymyili kuin hangon keksi.
Oli kiva kun sain kiitellä opettajaa vaivannäöstään ja eilen posti
jo toikin kotiin opettajan tekemän suunnitelman. Aivan mielettömän
hienosti laadittu ja todella luottamusta herättävä paperi ! Mahtavaa
että saan laittaa nimeni tuon alle ja palauttaa sen opettajalle.
Tämän liikunnanopettajan jutun kun nyt sitten muistaisin kun
Santeri tulee tänään koulusta kotiin taas pyhää vihaa tihkuen...heillä
on tänään äidinkieltä ja Santeri ei voi sietää sitä opettajaa kun
opettaja ei opeta lainkaan vaan jää jankkaamaan jotain turhanaikaista
asiaa vaikka koko tunniksi.
Olisipa olemassa sellainen juttu että hyvät tuntemukset ja
fiilikset tuon koulun suhteen voisi laittaa purkkiin ja sitten kun tulee
takapakkia tai äidinkielen tunnin jälkipuinti-tilanne niin voisi ottaa
sen hyvän mielen purkin esille ja ihastella niitä sinne kertyneitä hyviä
juttuja. Tulisi ikäänkuin oikea mittasuhde sille ikävyydellekkin
sitten.
*************************************************
LähetäLähetetty: 25 Lok 2007 07:17 am
Olin kyllä melkoisen yllättynyt kun entuudestaan tuntematon
liikunnanopettaja osoittautui ihan fiksuksi tyypiksi. Minulla kun on
liikunnanopettajia kohtaan hiukkasen verran ennakkoluuloinen asenne.
Vaan se harmittaa edelleen että äidinkielenopettaja on
ihan...kuinka tämän nyt nätisti sanoisi...himmeä. Eilen Santeri kertoi
että oli kuullut ysiluokkalaisilta että opettaja antaa
ainekirjoituksesta numerot sen perusteella kuinka paljon se aihe
kiinnostaa häntä.
Yksi poika oli jopa näyttänyt ainekirjoituksensa jossa oli ollut
yksi pilkkuvirhe ja muuten teksti, Santerin mielestä "sujuvaa ja
nokkelaa". Numerona oli 5+ kun loppuun opettaja oli kirjoittanut "aihe
ei ollut kiinnostava".
Herttinen sentäs !
Nyt sitten jännityksellä odotan kuinka Santeri saa pidettyä
itsensä kurissa kun ensi viikolla on hänen vuoronsa kertoa lukemansa
kirjan diagrammi.
Siis oikein totta, nyt piti lukea kirja ja tehdä siitä aina
parinkymmenen sivun välein merkintä onko kirja ollut siinä vaiheessa
kiinnostava, onko latistunut jne. Ei minun kouluaikanani vaan opetettu
lukemaan kirjoja noin vaan ihan toisella tavalla.
Nyt Santeria huolestuttaa että josko vaikka se opettaja ei
tykkääkkään suomalaisen naiskirjailijan elämänasenteesta siinä pienessä
referaatissa jonka saa pitää diagramminsa tueksi ja sitä kautta opettaja
saisi sitten syyn antaa huonon numeron...kirja on Chrisse Fagarstömin
"Ratsutallin elämää",muistaakseni tuo on sen nimi.
Kirja valittiin sillä perusteella että tyttö joka kirjoitti aineen
hevosista sai paremman numeron kuin Santeri omasta aineestaan vaikka
tytön äidin kertoman mukaan "yksikään välimerkki ei ollut kohdallaan ja
isot kirjaimet puuttuivat kokonaan, kielioppikin oli aika pahasti
nyrjähtäneenä".
Opettaja oli kirjoittanut loppuun "erittäin kiinnostava aihe, hyvä!"
Tämä opettajahan on nyt oikeasti eläkeikäinen mutta kun hän ei
vaan suostu jäämään eläkkeelle. Istuu mieluummin luokassa puhumassa
tunnin yksinään siitä onko "kerätään" sana verbi vaiko substantiivi.
Tämä on, kuulkaa totta ! En tainnutkaan muistaa teille kertoa että tuo
opettaja oli oikeasti kuluttanut kokonaisen tunnin tutkien vanhoja
sanakirjoja. Oli yrittänyt löytää lapsille tietoa siitä että "kerätään"
ei ole tokikaan verbi, passiivimuoto kantasanasta "kerätä" kuten Santeri
oli väittänyt olevan.
Minä sitten tietty soitin kotimaisten kielten tutkimuslaitokselle
tarkistaakseni kuka oli oikeassa ja toki Santeri oli oikeassa. Muu
luokka oli kyllä ollut samaa mieltä, ainoastaan opettaja oli eriävällä
kannalla, joten toistaiseksi lapset ovat viisaita eikä opettaja ole
vielä saanut heitä muutettua tolvanoiksi.
Seuraavalla tunnilla opettaja oli sitten todennut että "kyllä se
"kerätään"-sana on passiivimuotoinen verbi kantasanasta kerätä kuten
joku arvelikin sen olevan".
Santeri kertoi minulle että oli joutunut puristamaan käsiään
tiukasti nyrkkiin että pystyi olemaan huomauttamatta ettei kukaan
arvellut mitään vaan tiesi asian. Sanoi vielä että jos ei olisi ollut
pelkoa että koko tunti menee taas jankkaamiseksi niin olisikin sanonut
asiasta mutta halusi välttää jo tunnin menetyksen.
Olen nyt neuvotellut tuosta opettajasta parin Santerin luokkakaverin
vanhempien kanssa ja ilmeisesti, ellei tyylinsä parane, lapset marssivat
jonain kauniina päivänä joukolla rehtorin luokse vaatimaan opetusta
myös äidinkielessä.
Mutta miettiessäni äidinkielen opettajan tylsyyttä täytyy aina välillä
muistaa liikunnanopettajan fiksuutta.Tietynlainen "kauhun tasapaino"
pitää ilmeisesti aina olla, jostain syystä koskaan ei kaikki voi mennä
hienosti.
(Miksei voi, kysyy tämä äiti lapsellisesti ja ihmettelee maailman kummallisuutta ihan täysillä....
****************************
6.11. Santerilla oli TyöElämäänTutustumis-päivä ja hän teki tämän
jutun täällä kotona, minun työpaikallani. Olen näistä TET-jutuista vähän
hämilläni sillä silloin kun minä olin nuori ei tälläisiä ollut ja silti
me kaikki osasimme hakeutua opiskelemaan sitä alaa jota luulimme
haluavamme tehdä sitten aikuisina ammatiksemme. Osa meistä vaihtoi
opiskelupaikkaa tai siirtyi suoraan töihin mutta kuitenkin selvisimme.
Näitä TET-päiväläisiä on ollut minulla ennenkin ja, jos ihan suoraan
sanotaan, heistä yksikään ei taatusti ole koskaan edes kuvitellut
tekevänsä tätä minun työtäni ammatikseen. Mutta johonkin on mentävä
leikkimään että mukamas olisi tutkimassa mikä ala on oma ala.
Ihan turhaa ajanhaaskausta, olisivat koulussa oppimassa vaikka kuinka työhaastattelussa tulee toimia.
Santeri nyt kuitenkin oli minulla tämän päivän ja teimme
akvaariosomisteiden inventaarion, Santeri siivosi koirahuoneen
valvonnassani ja tarhatkin olivat hänen siivottavinaan. Toki
käsittelimme koiruuksia ja teimme muutakin sellaista kevyttä jota teen
täällä päivittäin.
Lähetetty: 15 Nov 2007 07:26 am
Auttakaa nyt minua kestämään...
Santerihan on aina pärjännyt koulussa hyvin, suorastaan loistavasti. Nyt
sitten on ollut muutamat kokeet ja PARAS numero on ollut 7 ! Ihan
totta, ei siis mitään niitä numeroita joihin olen tottunut.
Ongelma ei ole siinä etteikö Santeri osaisi asioita vaan siinä
ettei suostu kirjoittamaan kaikkea asiasta tietämäänsä vaan heittää vain
ihan vähän jotain siihen paperille eikä tietenkään saa sitten täysiä
pisteitä.
Kuinka saisin hänet taas tajuamaan että kaikki mitä asiasta tietää on
viisainta kirjoittaa ylös,aivan kuten viime ja toissavuonnakin ? Tämä
sama "opettaja tietää nämä jo"-juttu oli aikoinaan vallalla mutta sitten
sain Santerin uskomaan että asioista pitää kirjoittaa koepaperiin aivan
kuin se paperi olisi menossa sellaisen luettavaksi joka ei asiasta ole
koskaan kuullutkaan ja jolle on opetettava se asia.
On jotenkin turhauttavaa kuulustella ennen koetta suusanallisesti
kun vastaukset tulevat ihan hyvin (katsoo ilmettäni ja osaa jo päätellä
että onko kertonut riittävästi vai onko lisättävä vielä jotain) ja
sitten koepaperissa on niin minimaalisesti vastausta kuin vain suinkin
mahdollista.
Englannin sanakokeet ja pistokkaat sentäs ovat olleet tutulla
kympin linjalla mutta eihän kukaan yläluokkia voi kahlata osaten vain
englantia !
Eilen meni ihan tykkänään äiti-rooli rikki kun sain kuulla että
historian kokeesta tuli kutonen ! Pahus että pitikin alentua mäkättämään
ja jopa uhkailemaankin jos ei ala kohta kokeista tulemaan kunnon
numeroita .Tiedän ettei äiti saa käyttäytyä kuten minä eilen
käyttäydyin mutta kun olen oikeasti ihan ensisijaisesti ihminen.
Tempperamenttinen sellainen vielä...
Tottahan on, että esim.biologian kokeesta olisi tullut säädyllinen
numero jos tämä hahmotushäiriöinen lapsoseni olisi voinut jättää sen
ensimmäisen sivun vastaamatta kokonaan; siinä oli piirrettyjä kaloja,
lintuja ja kasveja ja niille piti antaa nimet.
Höh, ensinnäkin piirrokset olivat aika huonoja, kiisken ja ahvenen
eroa en meinannut minäkään saada selville ja toisekseen Santeri ei ole
koskaan pystynyt mustavalkoisesta piirroksesta saamaan tolkkua.
Olen sanonut sen sata-tuhatta kertaa että voin vallan hyvin ilmoittaa
opettajille etteivät laita hänelle noita kuvia vaan antavat katsoa
värikuvista, valokuvista ja vastata siten. Mutta kun ei, ei tämä
pentunen halua "erityiskohtelua".
Mutta vaikka kuinka päin syyttelen mustavalkoisia piirroskuvia niin eipä pahemmin paranna numeroita.
Kertokaa kuinka saisin itseni oivaltamaan etten voi ottaa
tälläistä stressiä kannettavakseni ja kertokaa kuinka saan Santerin taas
uskomaan pitkän vastauksen voimaan. Pienet on pyyntöni...miten niin
eivät muka ole...?
****************************************************
Että minua harmittaa kun täällä ei ole olemassa mitään "oikeaa" koulua.
Siis sellaista johon pääsisi sisälle vain ne oppilaat joilla on halua
opiskella eikä ollenkaan olisi tälläistä "oppivelvollisuuden
suoritus"-juttua.
Okei, olen siis vailla yksityiskoulua vaikkei Santeri olekkaan
mikään tuleva Nobelin voittaja. Olisi vain niin ihana päästää lapsi
kouluun jossa kaikki muutkin olisivat kiinnostuneita opiskelusta. Ehkä
sitten Santerikin uskaltaisi tehdä parhaansa, nyt on jo nähtävillä vähän
tätä laumasieluisuutta jonka mukaan huonot numerot ovat
suositeltavampia kuin hyvät numerot.
Englannin pistokkaissa uskalsi tehdä parhaansa kun kuuli ettei niitä
numeroita sanota ääneen. Sai sitten kympin ja häpeillen kertoi eilen
että oli miettinyt koko loppupäivän mitä vastaisi jos joku numeroaan
kysyisi. Oli sitten tuumannut sanoa "en taida pyytää
uusintamahdollisuutta, ihan hyvä numero tuli".
Voi kun keksisin keinon saada Santerin uskomaan ettei ole
ollenkaan paha asia vaikka koulussa menestyisikin. Minusta on jotenkin
tyhmää kuitata kokeita joita katsottavaksi saadessani kuulen "en
viitsinyt kirjoittaa kaikkea kun sitten opettaja olis voinut luulla että
olen joku nörtti ja laskin valmiiks että näillä vastauksilla pisteet
riittää varmaan kasiin joka on ihan keskiverto ja johon voi olla
tyytyväinen"
Siis oikeasti tuntuu tuolta, miksi, oi miksi, kakarani haluaa
pitää kynttilänsä piilossa....ja kuinka hänelle saisi jakeluun että
osaaminen ei ole pahasta ollenkaan....
Kun hulluahan tässä on se, että Santeri tahtoisi oppia paljon
mutta ei sitten kuitenkaan paljastaa osaamistaan kenellekkään, ei edes
opettajalle. Minulle paljastaa todellisen itsensä ja se harmittaa minua
sitten vielä vähän lisää kun tiedän että tietoa olisi jos vain saataisi
se julkisuuteenkin.
***************************************************************
Koska koulussa on koko ajan jotain kähinää sen yhden "kaikki kiusaa
minua tai ainakin meinaa kiusata"-tytön takia niin otin yhteyttä
kouluterveydenhoitajaan josko hän voisi vaikka jotenkin vaikuttaa siihen
että tuo tyttö siirrettäisiin toiselle luokalle. Eihän se ole kivaa
hänellekkään jos häntä oikeasti koko ajan ahdistaa olla tuolla luokalla.
Terveydenhoitaja, joka tuntee Santerin ja jolla on Santeriin hyvä
yhteistyösuhde, järjesti sitten niin että näiden luokka käy ensimmäisenä
luokkana koululääkärin vastaanotolla jotta siellä voidaan "kaivella"
esille tätä kiusaamisasiaa kunnolla ja sitten terveydenhoitaja ottaa
opettajat pieneen palaveriin asian tiimoilta jotta tuon tytön siirto
toiselle luokalle saataisiin järjestymään pikimmiten.
Tyttöhän on vähän väliä koulusta poissa ja Santeri sanoo tytön
ottavan "ommaa lommaa". Vaikka minä en todellakaan hyväksy että
tyttö-raasu syyttelee toisia oppilaita omasta pahasta olostaan niin
haluaisin että hänelle tarjottaisiin mahdollisuus päästä sellaiseen
luokkaan jossa hän voisi kokea olevansa paremmin omiensa joukossa.
Toivottavasti tämä siirto toiselle luokalle saadaan järjestymään
pikaisesti, terveydenhoitaja ainakin oli sitä mieltä että siirto olisi
kaikille hyväksi koska aiheuttaahan tälläinen syyttely myös syytettyinä
oleville ahdistusta.
17 Jou 2007 09:34 pm Teräsnaiset-foorumilla oli puhetta koulun ja kodin yhteydenpidosta ja kirjoitin sinne näin:
Silloin kun Santeri aikoinaan aloitti esikoulun ja alaluokat niin
reissuvihko oli olemassa ja ajattelin sen olevan hyväkin juttu. Vaan kun
opettaja käytti sitä hieman ikävästi:siellä saattoi olla juttuja jotka
olivat tapahtuneet joskus ikuisuus sitten, tyyliin "olen jo kolme kertaa
kuukauden aikana huomauttanut että kengät ovat väärissä jaloissa mutta
Santeri ei vaan usko, viimeksi viime viikon maanantaina näin ulkona
kengät väärissä jaloissa". Just, helppohan se on sitten kotona korjata
tilannetta kun tieto ei kulje heti vaan viiveellä.
Sitten oli koulun vaihto, 4,5 ja 6 luokka sujui ihan ilman
reissuvihkoa ja lippu-lappusia. Jos joskus jotain oli (kuten varmasti
olikin) niin asiat käytiin koulussa läpi ja homma oli sillä selvä.
Suuremmissa tapahtumissa opettajat ottivat sitten tietenkin kotiin
yhteyttä mutta ei näissä kavereiden kesken sattuneissa nujakoinneissa
tai vaatteiden pesussa käynneissä tai muissa. (opettajahan pesi koulun
koneella välitunnilla likaantuneita vaatteita jos oppilaalla oli mukana
vaihtovaatteet kuivauksen keston ajaksi)
Nyt yläkoulussa ollaan niin kovasti olevinaan "kiusauksen
nolla-toleranssi"-linjalla että jokaisesta pienestäkin asiasta tulee
heti lappusta kotiin.
Santerin koulukaverit tuntuvat pelkäävän lappusia ihan tosissaan
eikä ole ihmekkään kun niitä on tullut suunnilleen jokaiselle ja
lappusessa lukee asia aina vain opettajan näkökulmasta.
Kaikkien vanhemmathan eivät ole tottuneet onkimaan totuutta asioiden
kulusta lapsiltaan vaan saattavat ottaa opettajan lappusen heti
tosissaan. Meillä on vähitellen alettu oppimaan siihen että ensin pitää
rauhallisesti selvitellä asioita ja sitten vasta, jos tarvetta on,
toimia.
Yhden tytön kiusaamisesta on nyt koko luokan pojille tullut
lappusia ja vaikka kuinka samassa linja-autossa kulkevilta kyselee niin
kukaan ei ole nähnyt tälläistä kiusaamista tapahtuneeksi.
Tytön isälle on muutaman pojan vanhemmat soittaneet mutta sieltä tulee
vain kertomusta siitä kuinka isällä on ollut vaikea nuoruus...ei koskaan
mitään selvennystä siihen mitä tyttö on kokenut kiusaamiseksi.
Toki se tyttö otti kiusaamisena senkin kun Santeri meni kysymään
"onko kiva kun susta tuli luotto-oppilas ?" Eli siis sellainen jonka
pitäisi toimia oppilaiden ja opettajien välittäjänä, äänestys taisi vaan
olla jotenkin väärin ymmärretty kun tämä tyttö ei nauti toisten
oppilaiden luottamusta.
Olen yrittänyt takoa Santerin päähän että vaikka kuinka olisi jotain
sanottavaa tälle tytölle niin pidättäytyisi sitten ainakin puhumasta
mitään ellei paikalla ole varmasti laumaa kavereita kuulemassa,
ikäänkuin todistamassa siis.
Olisihan toki ihanaa jos voisi muuttua näkymättömäksi ja mennä
sinne kouluun katsomaan tapahtumia ja siten saisi sitten oltua tulkkina
opettajille. Vaan kun se ei ole mahdollista niin pakko olla välittämättä
jokaisesta paperista joka koulusta tulee.
Tunnen itseni jotenkin tyhmäksi kun en käsitä tätä vimmattua
paperi-intoa. Pekka, tuo mieheni, olikin jo sanonut luokanvalvojalle
että jos meidän kouluaikanamme olisi jokaisesta tuuppasusta lappua
kirjoitettu niin johan niiden kirjoitukseen olisi pitänyt yksi ihminen
palkata.
Juu-uu, tämä vuosi oli sellainen testivuosi ettei paremmasta väliä
! Nyt tiedän mitä kestän ja tiedän senkin että vaikka välillä olisin
uupunut niin oikeasti en ole valmis luopumaan elämäntavastani ja
eläimistämme.
Olen samalla oppinut paljon itsestäni, joten kyllä se vaan on
totta että se mikä ei tapa niin se vahvistaa. Täytyy vaan yrittää
muistaa tämä sitten kun seuraavan kerran joku potkii henkisesti päähän.
********************************************************
Koulusta tuli vähän väliä jotain huomatuslappusta ja suurin osa
noista huomatuksista oli kyllä täysin tarpeettomia ja niissä oli
nähtävillä selvää ylireagointia. En ole koskaan väittänyt etteikö
Santeri olisi joskus ajattelematon ja turhan kärkevä sanomaan
mielipiteitään mutta en käsitä kuinka opettajat viitsivät kuluttaa
aikaansa ja voimavarojaan noiden huomatuslappusten kirjoittamiseen.
Jos kaksi keskenään samankokoista poikaa nujuaa kahdestaan eikä
kumpikaan satuta itseään eikä edes kerro opettajalle niin onko siitä
pakko laittaa molempien koteihin lappusta ? Eikö voitaisi vaan
keskustella poikien kanssa ja varmistaa ettei kyseessä ollut
pahoinpitely tai toisen oikea kiusaaminen ?
Onko opettajan pakko laittaa lappunen kotiin jos oppilas
kokeilunhalussaan vääntää jotain nippeliä käsityötunnilla ja saa
asetyleeniliekin suurenemaan ja opettajan ojentaessa asiasta oppilas
lopettaa "pahan teon?" Eikös asia ole silloin jo käsitelty, miksi siitä
on erikseen kerrottava vanhemmillekkin ?
Onko opettajan pakko laittaa lappunen kotiin jos ensin kieltää
oppilasta koskaan koskemasta mustepulloon, (oppilaan kaadettua
vahingossa mustepullon pöydälle) ja seuraavalla tunnilla mustepulloon
koskemattomuus onkin jo niskurointia ?
Tuntuisi paljon helpommalta jos opettajat hoitaisivat ongelmat heti
koulussa ja vasta jos puhe ei auta ja niskurointi samassa asiassa
jatkuu, ottaisivat yhteyttä kotiin.
Ymmärtäisin tämän "heti iso vaihde päälle reagoinnissa"-jutun jos
asuisimme jossain suurkaupungissa ja koulussa olisi oikeasti hankalia
oppilaita mutta täällä maalla tälläinen pikkuasioista vikiseminen tuntuu
aivan naurettavalta ja tämähän vie opettajilta aikaakin ihan
mahdottomasti.
Marraskuussa jo kirjoitin koululle pari sivua mainintoja tilanteista
joissa joku opettajista on kiusannut Santeria. On minullakin oikeus
vinkua asioista kun kerran opettajatkin katsovat aiheelliseksi
viestittää jokaisesta pienestäkin asiasta mikä koulussa tapahtuu. En
tietenkään saanut mitään vastinetta kirjeeseeni, osasin kyllä
varautuakkin siihen ettei opettajien väärään käytökseen kukaan reagoi
mitenkään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti